Sexualitet och relationer

Såhär mitt i natten drabbas jag av idéer och tankar som ibland inte ger med sig, och det är för varmt just nu för att ignorera dem. 

Det som slog mig var när jag försökte informera personer I min bekantskapskrets om allt under sexuella teman – vilket jag först tänkte skulle handla om saker som 69, rule 34 osv, men nästan uteslutande handlade om “hur får jag en sexuell relation att fungera?”. 

Jag gick igenom de vanligare teserna om hur det är enkelt att finna sex – men hälsosamt sex är svårare. Om en inte är säker på att kunna säga Nej, rakt och tydligt, speciellt I en utsatt situation, så ska en inte söka tillfälliga sexuella kontakter. Om en någonsin känt den där lite för vanliga känslan av “Om jag säger något så blir det En Grej:tm: och jag har inte energi att hantera det – så jag låter det vara”, så ska en inte söka tillfälliga sexuella kontakter. 

Det är vitalt att kunna säga ett starkt, tydligt, och förlåtande Nej, oavsett situation, och att ha kraft att avsluta oavsett I vilken punkt av en interaktion en är, för att kunna vara säker och trygg under sådana möten. Att möta en partner för ett ‘one night stand’ eller för en uttalat sexuell relation, så krävs att en är säker I sig själv, eller I alla fall I sin förmåga att säga ifrån. 

Men för personer utanför den socialt accepterade normen – och det är MÅNGA – så blir det ännu fler lager att arbeta igenom. 

Jag har privilegiet att ha en ganska normativ kropp, socialt accepterade kurvor och tillhörande ansikte. Det vill säga: jag har stora bröst, möjlighet till en smal midja, och blont hår, utan några framstående skavanker eller avbrott från den normativa synen på vad som är ‘normalt’. Privilegiet I den här situationen är att jag har enkelt att finna personer som finner mig åtråvärd på rak arm – för de har redan blivit tvångsmatade med att mina former är sexuella, sexiga, och åtråvärda. 

De som har rätt läggning och kinks kommer enkelt kunna identifiera mig som något de vill ha, för de har redan gått igenom hela processen med att identifiera vad de själva tänder på. 

Men om en har en annan form, eller läggning, eller kinks, så kan det blir svårare; för då är det inte lika tvångsmatat att deras former är sexiga, åtråvärda eller ens snygga. Ibland har samhället bedömt dem som tvärt om – och för många är det svårt att ta sig ur den känslan, oavsett ens egna preferenser. 

Ett exempel är män som är undergivna; det är en position som gärna förlöjligas, infantiliseras eller nedvärderas. Det är till den grad att män som tänder på det måste gå igenom en personlig process I att finna sin åtrå till det, även när samhället säger att det är ‘fel’. 

Det finns ett stigma I den läggningen som gör att den inte alltid är självklar, och att många måste kämpa med att komma fram till: först, vad som saknas, och sen, hur de ska åtgärda detta. 

Många män kommer aldrig fram till det. Vissa gör det, men kan inte acceptera det. Eller få utlopp för det på ett säkert sätt. Eller kan inte på något annat vis finna sig själva I vad deras inlärda beteende säger om deras personliga läggning. 

Det finns även chans att de inte kan finna åtrån I sin läggning, för att de inte kan identifiera vilka delar som är dem och vilka delar som är inlärt äckel och nedvärdering. 

Så för någon som söker sexuell kontakt, men inte passar in I den otroligt snäva mallen som en har blivit påtvingad är den ‘enda’ sexuellt attraktiva versionen, så kan det finnas många fler faror och osäkerheter I att ens kunna finna en partner. 

Det finns chans att partnern inte förstått sig själv, eller sina preferenser; att de inte arbeta igenom sig själva, eller vad de söker. Att de inte är säkra I sitt sökande, eller I sig själva, och om något hamnar utanför den snäva mall de själva lägger, så kan ansvaret lämnas på den de har kontakt med. 

Det är svårt att skriva utan liknelser, men slutändan är att:

Ifall du faller utanför vad samhället säger är ‘sexigt’ så kommer det bli svårt både för dig själv och andra att bedöma dig som attraktiv, oavsett deras personliga läggning. Detta inte på grund av att du är oattraktiv, utan för att samhället hjärntvättat personer till inte finna sina egna preferenser, och när någon är osäker på vad de känner, kan de enkelt agera utåt och skylla på andra över att deras känslor är komplicerade. 

Det finns många faror med tillfälliga sexuella kontakter, men för dem som hamnar utanför normen av ‘attraktivt’, är de farorna ännu fler. 

Vilket är otroligt sorgligt – för alla förtjänar att uppleva sex och sexualitet på säkra, upplyftande vis. Ibland är det bara svårt att finna någonstans där en är accepterad, och uppmuntrad, till att faktiskt finna sina egna kinks och preferenser. 

Lämna en kommentar